nr 5: Pruszcz – Kleszczewo – Przywidz

• 0.000 km – Wycieczkę zaczynamy sprzed dworca kolejowego w Pruszczu Gdańskim. Przechodzimy przez ulicę Dworcową i kierujemy się prosto, w stronę centrum. Po 150 metrach natrafiamy na wąski mostek nad Radunią.
  • 0.150 km – Tuż za mostkiem skręcamy na ścieżkę rowerową w lewo. Trasa biegnie wzdłuż Raduni.
  • 0.440 km – Dojeżdżamy do ul. Mickiewicza, w którą możemy skręcić jeżeli chcemy zwiedzić najstarszy zabytek Pruszcza – gotycki kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego, wraz z ciekawą plebanią, oba położone nad Kanałem Raduni (ok. 500 m).
  • 1.780 km – Dotarliśmy do końca ścieżki poprowadzonej wzdłuż rzeki. Dojeżdżając do ruchliwej drogi 91 należy skręcić w lewo i jechać ścieżką rowerową wzdłuż ulicy po jej lewej stronie. Jest to ostatni moment, aby skręcić do pruszczańskiej Faktorii (500 m).
  • 2.380 km – Przecinamy tory kolejowe nieczynnej linii Pruszcz Gdański – Kartuzy nadal poruszając się wzdłuż drogi 91 po jej lewej stronie. Opuszczamy Pruszcz Gdański. Mijając lewą stroną duże rondo jedziemy cały czas ścieżką rowerową. Po lewej stronie mijamy niewielki staw.
  • 4.290 km – Skręcamy w prawo na pierwszych światłach za rondem. Musimy przedostać się na drugą stronę jezdni i udać się ul. Macieja Rataja pod górę. Wjeżdżając do Rusocina po prawej stronie mijamy zabudowania szkoły, a po lewej park rozciągający się wokół zespołu dworskiego.
  • 4.760 km – Po lewej stronie znajduje się kapliczka oraz brama do zespołu dworskiego w Rusocinie. Jedziemy prosto, cały czas jezdnią. Mijamy bloki mieszkalne. Za wsią droga opada ku dołowi.
  • 6.060 km – Przejeżdżamy pod wiaduktem, którym poprowadzona jest autostrada A1. Pojawiają się pierwsze zabudowania Żukczyna. Wieś rozpościera się w dolinie rzeki Kłodawa. Wyjeżdżając z miejscowości zmuszeni jesteśmy podjechać jezdnią pod górę.
  • 9.430 km – Kolejną miejscowością na naszym szlaku jest Kłodawa z ładną przedwojenną zabudową po obu stronach jezdni.
  • 9.510 km – Możliwość dłuższego odpoczynku, a także szansa na zwiedzenie ciekawego zabytku. Po prawej stronie na wzgórzu koło szosy znajduje się Kościół Św. Jakuba Apostoła. Dalsza droga prowadzi asfaltową jezdnią pod górę. Po lewej stronie mijamy cmentarz
  • 11.450 km – Tuż po wjeździe do Trąbek Małych, przed kapliczką i przystankiem autobusowym, skręcamy w prawo w szutrową drogę, która prowadzi wśród pagórkowatych pól, aby po kilku kilometrach wjechać do lasu.
  • 14.090 km – Po prawej stronie rozciąga się Rezerwat Przyrody Dolina Kłodawy ochraniający przełom rzeki Kłodawy i okoliczny grądowy las.
  • 14.820 km – Tutaj znajduje się parking i miejsce do krótkiego odpoczynku. Pod dachem wiaty można schronić się podczas deszczu. Po lewej stronie, za budynkiem znajduje się małe, prywatne lądowisko dla samolotów.
  • 14.910 km – Prosto z lasu dojeżdżamy do bardzo ruchliwej drogi 222, w którą należy skręcić kierując się w prawo i przejechać nią około 300 metrów do skrętu w kierunku Postołowa.
  • 15.250 km – Przy zachowaniu wyjątkowej ostrożności skręcamy w lewo w zdecydowanie mniej ruchliwą drogę do Kleszczewa. Mijamy Kleszczewo i kierujemy się główną, asfaltową drogą pod górę.
  • 18.900 km – W Czerniewie kierujemy się cały czas główną drogą, która przy kościele skręca gwałtownie w prawo.
  • 21.550 km – Dojeżdżając do głównego skrzyżowania w Granicznej Wsi, kierując się drogowskazami, możemy skręcić w prawo, aby zwiedzić miejsce pamięci po dawnym Obozie Grenzdorf (ok. 600 m).
  • 23.780 km – Za wsią jedziemy wzdłuż lasu asfaltową drogą i dojeżdżamy do skrzyżowania dróg. Kierujemy się według drogowskazów w lewo, w kierunku Olszanki, wąską brukowaną drogą przez las.
  • 23.780 km – Trzymając się lewej strony duktu dojechaliśmy do leśniczówki w Pruskiej Karczmie. Za zabudowaniami znajduje się zaniedbany cmentarz ewangelicki. My natomiast skręcamy przy krzyżu w prawo i dalej podążamy przez gęsty las. Droga z czasem zmienia nawierzchnię na asfaltową, aby po kilku kilometrach wrócić do kocich łbów. Po wydostaniu się z lasu należy zachować szczególną ostrożność zwłaszcza podczas zjazdu do wsi Błotnia, którym dojedziemy do drogi wojewódzkiej.
  • 27.120 km – Skręcamy w prawo i wracamy na moment do asfaltowej nawierzchni. Jedziemy ostro pod górę do centrum wsi.
  • 27.780 km – Na wysokości okazałej kapliczki skręcamy w lewo, w piaszczystą drogę pomiędzy domami. Kierujemy się w stronę lasu, nie skręcając w boczne odnogi trasy prowadzące do zabudowań. W lesie nasza trasa będzie prowadzić pod górę i stanie się węższa. Na rozwidleniu trzymajmy się lewej strony.
  • 29.830 km – Po ostrym podjeździe znajdujemy się w Miłowie, gdzie należy skręcić w lewo na asfaltową drogę wojewódzką, którą po dwóch kilometrach dojedziemy do skrętu w kierunku Przywidza.
  • 31.800 km – W miejscowości Bliziny należy odbić w prawo i kierować się krętą trasą przez las do Gromadzina.
  • 34.730 km – Tuż za wsią czeka na nas największe przewyższenie całej trasy, najpierw ostry podjazd, a potem długi zjazd, aż do samego Jeziora Przywidzkiego.
  • 35.850 km – Zjeżdżając z góry należy, jeszcze przed mostem pomiędzy jeziorami, skręcić na parking po lewej stronie, aby nie przegapić zjazdu na ścieżkę wokół jeziora.
  • 43.860 km – Okrążając jezioro wyjeżdżamy ul. Spacerową w centrum Przywidza. Aby dojechać do Kościoła Matki Bożej Królowej Różańca Świętego należy dojeżdżając do głównej trasy (ul. Gdańskiej) skręcić w lewo.
  • 44.170 km – Koniec trasy.