nr 4: Pruszcz – Mierzeszyn – Pruszcz

• 0.000 km – Wycieczkę zaczynamy sprzed dworca kolejowego w Pruszczu Gdańskim. Przechodzimy przez ulicę Dworcową i kierujemy się prosto, w stronę centrum. Po 150 metrach natrafiamy na wąski mostek nad Radunią.
  • 0.150 km – Tuż za mostkiem skręcamy na ścieżkę rowerową w lewo. Trasa biegnie wzdłuż Raduni.
  • 0.440 km – Dojeżdżamy do ul. Mickiewicza, w którą możemy skręcić jeżeli chcemy zwiedzić najstarszy zabytek Pruszcza – gotycki kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego, wraz z ciekawą dawną plebanią, oba położone nad Kanałem Raduni (ok. 500 m).
  • 1.780 km – Dotarliśmy do końca ścieżki poprowadzonej wzdłuż rzeki. Dojeżdżając do ruchliwej drogi 91 należy skręcić w lewo i jechać ścieżką rowerową wzdłuż ulicy po jej lewej stronie. Jest to ostatni moment, aby skręcić do pruszczańskiej Faktorii (500 m).
  • 2.380 km – Przecinamy tory kolejowe nieczynnej linii Pruszcz Gdański – Kartuzy nadal poruszając się wzdłuż drogi 91 po jej lewej stronie. Opuszczamy Pruszcz Gdański. Mijając lewą stroną duże rondo jedziemy cały czas ścieżką rowerową. Po lewej stronie mijamy niewielki staw.
  • 4.290 km – Na pierwszych światłach za rondem musimy przedostać się na drugą stronę jezdni aby kontynuować jazdę po ścieżce rowerowej. Tutaj możemy odbić na moment, aby obejrzeć zespół dworski w Rusocinie. Nasza trasa biegnie jednak dalej prosto, wzdłuż drogi krajowej. Wjeżdżamy do jednej z największych wsi naszego powiatu – Łęgowa.
  • 4.820 km – W centrum wsi niespodziewanie kończy się ścieżka, którą jechaliśmy prawą stroną jezdni, ale można spokojnie poruszać się wewnętrzną drogą, która biegnie wzdłuż ulicy. Mijamy kolejne zabytkowe domy, a przed nami po drugiej stronie jezdni ukazuje się wieża kościoła pw. św. Mikołaja w Łęgowie.
  • 5.450 km – Od kościoła jedziemy dalej drogą, która jest wyłożona kostką, wzdłuż drogi krajowej. Mijamy zjazd na Kleszczewko i dalszą część szlaku musimy pokonać chodnikiem. Mijając ostatnie zabudowania wsi, przed przystankiem autobusowym, musimy zmienić stronę jezdni. Przechodzimy przez pasy dla pieszych i ciągle poruszamy się chodnikiem, tym razem po lewej stronie ulicy. Wjeżdżając do Różyn chodnik zamienia się w drogę wewnętrzną, która poprowadzona jest poniżej powierzchni głównej ulicy.
  • 8.040 km – Pomiędzy dwoma przystankami autobusowymi we wsi należy przejść na prawą stronę jezdni, bowiem od skrętu w kierunku Kleszczewka zaczyna się wygodna ścieżka rowerowa, którą dojedziemy do centrum miejscowości, gdzie możemy obejrzeć zabytkowy kościół pw. św. Wawrzyńca i dom podcieniowy. Jadąc dalej naszym szlakiem czeka nas kilka zjazdów i podjazdów. Przejeżdżamy przez Miłobądz i dojeżdżamy do Pszczółek.
  • 11.020 km – W tym miejscu droga odbija w prawo i będzie prowadziła rowerowym szlakiem cysterskim – ścieżką zbudowaną na nasypie kolejowym nieczynnej linii. Tutaj możemy odpocząć przed dalszą podróżą albo odbić, aby zobaczyć jedyny na Żuławach Gdańskich wiatrak w Pszczółkach.
  • 12.000 km – Przecinamy ul. Sportową i dojeżdżamy do Autostrady A1, którą pokonamy tunelem. Za tunelem, aby powrócić na ścieżkę, należy podjechać w prawo pod górę.
  • 15.200 km – W Żelisławkach szlak poprowadzony nasypem kończy się i skręcamy w lewo, w dół do wsi. Tu mijamy dawną gorzelnię, lapidarium i zespół pałacowy. Kierujemy się drogą w stronę Sobowidza. Po długiej prostej za wsią dołączamy do głównej drogi, w która skręcamy w prawo. Za lasem wjeżdżamy do Sobowidza.
  • 18.450 km – Tuż na początku wsi spotykamy się znów ze szlakiem poprowadzonym po byłej linii kolejowej i skręcamy w lewo, przejeżdżamy koło budynku dawnego dworca i docieramy do mostku, gdzie należy skręcić w prawo na tereny rekreacyjne nad jeziorem Sobowidzkim.
  • Znajdują się tutaj wieża widokowa, liczne ławki oraz pomost z widokiem na ruiny zamku. Ścieżka wokoło jeziora prowadzi do centrum, gdzie znajduje się kościół. Mijamy kościół i jedziemy główną drogą według kierunkowskazów prowadzących do Olszanki.

• 22.940 km – Po sporym podjeździe wjeżdżamy do Gołębiewa Wielkiego i docieramy do skrzyżowania z ruchliwą drogą do Starogardu. My przecinamy ją i udajemy się nadal w kierunku Olszanki. Po długiej prostej pomiędzy zabudowaniami mijamy po lewej stronie wielką żwirownie. Dalej czeka nas przyjemny zjazd z pięknym widokiem na Ełganowo i okoliczne lasy.
  • 26.670 km – We wsi jedziemy cały czas główną ulicą i mijamy po lewej stronie zabytkową kapliczkę z 1864 roku. Za wsią podjazd i zapierające dech, piękne widoki.
  • 28.640 km – Po kolejnym zjeździe skręcamy w wąską drogę wyłożoną płytami. Za pasem drzew skręcamy wraz z drogą w lewo. Mijamy po lewej stronie dawny cmentarz ewangelicki i docieramy do Granicznej Wsi.
  • 30.650 km – Na skrzyżowaniu po obu stronach jezdni znajdują się sklepy, a my kierujemy się w kierunku siedziby leśnictwa Wojanowo ul. ks. Frelichowskiego. Najpierw żwirową o potem gruntową drogą wjeżdżamy do lasu.
  • 31.500 km – Przy leśnym parkingu kierujemy się drogą według wskazówek drogowskazów. Mijamy właśnie teren dawnego niemieckiego obozu pracy – miejsce pamięci. Nasza droga prowadzi przez las gruntową drogą – cały czas prosto.
  • 35.630 km – Wyjeżdżając z lasu kierujemy się gruntową drogą w stronę wsi Mierzeszyn, gdzie znajduje się kościół Św. Bartłomieja Apostoła oraz kościół poewangelicki Najświętszego Serca Pana Jezusa.
  • 35.700 km – Nasz szlak prowadzi dalej drogą, która rozpoczyna się naprzeciw ewangelickiego kościoła i prowadzi w kierunku Zaskoczyna. Droga rozpoczyna się tuż przed ul. Leśną, z której przyjechaliśmy z Granicznej Wsi.
  • 37.450 km – W lesie, na wysokości ośrodka zdrowia, znajduje się miejsce, gdzie możemy chwilę odpocząć. Po dłuższej prostej, przy wjeździe do wsi, na granicy lasu znajduję się wielki narzutowy głaz.
  • 39.040 km – W centrum wsi, przed krzyżem skręcamy w prawo i szutrową drogą podjeżdżamy pod górę. Gdzieniegdzie podjazd utrudniają kocie łby. Dalej nasz szlak prowadzi mało uczęszczaną drogą pożarową i aby nie zboczyć z trasy należy trzymać się tych drogowskazów.
  • 41.340 km – Gdy zza lasu wyłoni się antena masztu telefonii komórkowej, dojeżdżamy do drogi gruntowej i skręcamy w prawo, a następnie w lewo, w kierunku zabudowań Kleszczewa. Zjeżdżamy w dół brukowaną drogą i skręcamy w lewo w ul. Brzozową, gdzie czeka nas długi podjazd żużlowym traktem. Mijamy przydrożny krzyż i docieramy do drogi wojewódzkiej.
  • 43.450 km – Skręcając w prawo dojeżdżamy ulicą do ronda, na którym kierujemy się w kierunku Pruszcza Gdańskiego. Od ronda do obwodnicy Trójmiasta prowadzi prosta droga, pozbawiana przydrożnych drzew, dzięki czemu rozpościera się z niej panorama na Żuławy. Mijamy kolejno Jagatowo, Świncz i Wojanowo, gdzie na kolejnym rondzie kierujemy się już do celu naszej trasy – Pruszcza Gdańskiego. Przecinamy tory nieczynnej kolei, mijamy cmentarz wojenny oraz rekonstrukcję faktorii rzymskiej i ul. Zastawną docieramy do głównej ulicy. Skręcając w lewo dojedziemy do mostku i ścieżki rowerowej wzdłuż Raduni, którą dojedziemy do dworca kolejowego.
  • 53.540 km – Koniec trasy.