nr 4: Szlak Kłodawski

• 0.000 km – Tablica początku szlaku znajduje się na skrzyżowaniu ulicy Skalskiego i Powstańców Warszawy, przy sklepie Biedronka. Kierujemy się w stronę Dworca PKP, gdzie musimy przeprowadzić rower na drugą stronę – przez tunel. Następnie wjeżdżamy na ścieżkę rowerową, która biegnie lewą stroną wzdłuż rzeki Raduni.
    • 0.580 km – Przejeżdżamy przez mostek i dojeżdżamy do ul. Mickiewicza, w którą możemy skręcić jeżeli chcemy zwiedzić najstarszy zabytek Pruszcza – gotycki kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego wraz z ciekawą plebanią, oba położone nad Kanałem Raduni (ok. 500 m). Kontynuujemy wycieczkę wzdłuż prawego brzegu rzeki.
    • 1.900 km – Dotarliśmy do końca ścieżki poprowadzonej wzdłuż rzeki. Dojeżdżając do ruchliwej drogi 91 należy skręcić w lewo i jechać ścieżką rowerową wzdłuż ulicy po jej lewej stronie. Jest to ostatni moment, aby skręcić do pruszczańskiej Faktorii (500 m).
    • 4.310 km – Poruszając się wzdłuż drogi 91 po jej lewej stronie, opuszczamy Pruszcz Gdański. Mijając lewą stroną duże rondo, jedziemy cały czas ścieżką rowerową. Dojeżdżamy do miejscowości Cieplewo, gdzie na światłach przy sklepie Biedronka przechodzimy na drugą stronę jezdni. Wjeżdżając do Rusocina po prawej stronie mijamy zabudowania szkoły, a po lewej park rozciągający się wokół zespołu dworskiego. Skręcamy w lewo w ul. Gdańską.
    • 6.060 km – Przejeżdżamy pod wiaduktem, którym poprowadzona jest autostrada A1. Pojawiają się pierwsze zabudowania Żukczyna. Wieś rozpościera się w dolinie rzeki Kłodawa.
    • 9.430 km – Kolejną miejscowością na naszym szlaku jest Kłodawa z ładną przedwojenną zabudową po obu stronach jezdni.
    • 9.510 km – Możliwość dłuższego odpoczynku, a także szansa na zwiedzenie ciekawego zabytku. Po prawej stronie na wzgórzu koło szosy znajduje się Kościół Św. Jakuba Apostoła. Dalsza droga prowadzi asfaltową jezdnią pod górę. Po lewej stronie mijamy cmentarz.
    • 11.450 km – Tuż po wjeździe do Trąbek Małych, przed kapliczką i przystankiem autobusowym, skręcamy w prawo w szutrową drogę, która prowadzi wśród pagórkowatych pól, aby po kilku kilometrach wjechać do lasu.
    • 14.090 km – Po prawej stronie rozciąga się Rezerwat Przyrody Dolina Kłodawy ochraniający przełom rzeki Kłodawy i okoliczny grądowy las.
    • 14.820 km – Tutaj znajduje się parking i miejsce do krótkiego odpoczynku. Pod dachem wiaty można schronić się podczas deszczu. Po lewej stronie, za budynkiem znajduje się małe, prywatne lądowisko dla samolotów.
    • 14.910 km – Prosto z lasu dojeżdżamy do bardzo ruchliwej drogi 222, w którą należy skręcić kierując się w prawo i przejechać nią około 300 metrów do skrętu w kierunku Postołowa.
    • 15.250 km – Przy zachowaniu wyjątkowej ostrożności skręcamy w lewo w zdecydowanie mniej ruchliwą drogę do Kleszczewa. Mijamy Kleszczewo i kierujemy się główną, asfaltową drogą pod górę.
    • 15.800 km – w miejscowości Kleszczewo skręcamy w ulicę Szkolną. Po około 1 km kierujemy się na lewo i wjeżdżamy na drogą prowadzącą do Zaskoczyna.
    • 19.000 km – w centrum wsi skręcamy w lewo, w ulicę Spacerową. Po drodze mijamy Dom Pomocy Społecznej, na terenie którego znajduje się zabytkowa rzeźba niemieckiego artysty Josefa Thoraka pt. „Macierzyństwo”.
    • 22.600 km – dojeżdżamy do granic miejscowości Mierzeszyn. Wjeżdżając do centrum wsi, możemy zwiedzić kościół pw. Św. Bartłomieja Apostoła, a także wystawę prac lokalnego artysty Zygmunta Bukowskiego. Kontynuując wycieczkę, wjeżdżamy w ul. Leśną. Kolejne 6  km pokonamy lasem.
    • 28.400 km – dojeżdżamy do drogi asfaltowej. Skręcając w lewo mamy możliwość odwiedzenia miejsca upamiętniającego  losy więźniów obozu Stutthof z czasów II wojny światowej, które znajduje się w miejscowości Graniczna Wieś. Nasza trasa biegnie dalej prosto ulicą Asfaltową.
    • 31.400 – w Ełganowie trzymamy się głównej ulicy, prowadzącej do Gołębiewa Wielkiego.
    • 35.200 – w Gołębiewie przecinamy ruchliwą drogę wojewódzką nr 222 i kierujemy się prosto na Sobowidz.
    • 38.100 km – w miejscowości Sobowidz przecinamy rzekę Stynę i dojeżdżamy do zbiornika zlokalizowanego z centrum wsi, nad którym góruje wieża widokowa. Na półwyspie jeziora Sobowidzkiego znajdują się ruiny zamku, wzniesionego przez Krzyżaków w 1309 roku, w miejsce grodu książęcego. Mijając po lewej stronie szkolę podstawową wyjeżdżamy z miejscowości. Dalej jedziemy prosto.
    • 42.400 – na rozwidleniu skręcamy w lewo i dojeżdżamy do miejscowości Żelisławki, gdzie znajduje się urokliwy pałac.
    • 43.000 km – za miejscowością skręcamy na prawo i wjeżdżamy na szlak Cysterski prowadzący starym nasypem kolejowym. Po drodze pokonujemy tunel pod Autostradą A1.
    • 46.700 km – dojeżdżamy do miejscowości Pszczółki, gdzie możemy odpocząć przed dalszą podróżą albo odbić, aby zobaczyć jedyny na Żuławach Gdańskich wiatrak. Dalej, skręcając w lewo naszą wycieczkę kontynuować będziemy ścieżką rowerową wzdłuż dosyć ruchliwej drogi krajowej 91.
    • 47.640 km – w miejscowości Skowarcz skręcamy w ulicę Żuławską prowadzącą w kierunku Suchego Dębu.
    • 51.260 km – na skrzyżowaniu odbijamy do miejscowości Ostrowite. Po około 600 metrach skręcamy w prawo.
    • 54.400 km – od Suchego Dębu trasę pokonamy wzdłuż lewego brzegu rzeki Motławy.
    • 58.500 km – docieramy do miejscowości Grabiny Zameczek, gdzie znajdują się ruiny średniowiecznego zamku. Objeżdżamy miejscowość zgodnie z oznakowaniem.
    • 60.800 km – znajdujemy się w niezwykle ciekawym przyrodniczo miejscu styku trzech cieków rzecznych – Motławy, Kłodawy i Bielawy. Dalszą trasę pokonamy po płytach, wzdłuż lewego brzegu rzeki Kłodawy.
    • 68.400 km – przejeżdżamy przez miejscowość Cieplewo drogą szutrową prowadzącą wzdłuż torów kolejowych do Pruszcza Gdańskiego.
    • 73.300 km – szlak kończy się przy rondzie na skrzyżowaniu ulic Skalskiego i Powstańców Warszawy w Pruszczu Gdańskim. Koniec Trasy.