nr 3: Pruszcz Gd. – Osice – Pszczółki

•  0.000 km Wycieczkę zaczynamy sprzed dworca kolejowego w Pruszczu Gdańskim. Przechodzimy przez ulicę Dworcową i kierujemy się prosto, w stronę centrum. Po 150 metrach natrafiamy na wąski mostek nad Radunią.
  •  0.150 km Tuż za mostkiem skręcamy na ścieżkę rowerową w lewo. Trasa biegnie wzdłuż rzeki.
  •  0.440 km Dojeżdżamy do ul. Mickiewicza, w którą możemy skręcić jeżeli chcemy zwiedzić najstarszy zabytek Pruszcza – gotycki kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego, wraz z ciekawą dawną plebanią, oba położone nad Kanałem Raduni (ok. 500 m).
  •  1.780 km Dotarliśmy do końca ścieżki poprowadzonej wzdłuż rzeki. Dojeżdżając do ruchliwej drogi 91 należy skręcić w lewo i jechać ścieżką rowerową wzdłuż ulicy po jej lewej stronie. Jest to ostatni moment, aby skręcić do pruszczańskiej Faktorii (500 m).
  •  2.380 km Przecinamy tory kolejowe nieczynnej linii Pruszcz Gdański – Kartuzy nadal poruszając się wzdłuż drogi 91 po jej lewej stronie. Opuszczamy Pruszcz Gdański. Mijając lewą stroną duże rondo jedziemy cały czas ścieżką rowerową. Po lewej stronie mijamy niewielki staw.
  •  4.290 km Skręcamy w lewo na pierwszych światłach za rondem i jedziemy jezdnią ul. Długą. Tutaj należy odbić w prawdo, na drugą stronę drogi krajowej jeżeli chcemy zobaczyć zespół dworski w Rusocinie. Jadąc naszym szlakiem po prawej stronie mijamy siedzibę ośrodka kultury.
  •  4.810 km Dojeżdżamy do ronda i skręcamy pierwszym zjazdem, aby wjechać na wiadukt. Za wiaduktem wraz z drogą skręcamy w lewo omijając zabudowania Cieplewa.
  •  6.020 km Skręcamy w prawo drogą prowadzącą na pola. Podłoże stanowią betonowe płyty, pozostałość po lotnisku z czasów II wojny światowej. Po kilkuset metrach nawierzchnia zmienia się w drobniejsze płyty. Po lewej stronie mijamy teren 49 bazy lotniczej. Przed nami rozpościera się panorama na Żuławy Gdańskie.
  •  8.380 km Tuż za wysokim białym słupem skręcamy w prawo. Nadal jedziemy po płytach, na horyzoncie ukazał się wał rzeki Kłodawy, a po prawej stronie ukazuje się piękna, pagórkowaty krajobraz z wieżą kościoła w Łęgowie.
  •  10.030 km Wjeżdżając na wał skręcamy w lewo i jedziemy płytami zgodnie z kierunkiem nurtu rzeki.
  •  12.940 km Dojeżdżamy do zabudowań Grabowa i ujścia Kłodawy do Motławy. Przy słupie energetycznym skręcamy w lewo i podążamy ulicą pośród domów.
  •  14.160 km Dojeżdżamy do ruchliwej drogi wojewódzkiej 227, gdzie skręcamy w prawo i przejeżdżamy mostem nad Motławą.
  •  14.670 km Aby zwiedzić kościół we Wróblewie należy tuż przed światłami skręcić w ścieżkę rowerową w lewo. Trasa ta zbudowana jest na miejscu torów nieistniejącej już kolejki żuławskiej.
  •  14.710 km Na światłach skręcamy w prawo w ul. Gdańską i ścieżką rowerową kontynuujemy podróż.
  •  15.470 km Aby dostać się do zamku należy skręcić w prawo za przystankiem autobusowym w ul. Zamkową. Wracając do naszego szlaku ścieżka zwęża się ale nadal jest ona oddzielona od jezdni pasem zieleni. Kilkadziesiąt lat temu tą trasą biegły tory kolejki. Po minięciu elewatora z prawej strony ukazuje się najwyższe wzniesienie na Żuławach Gdańskich - Batorowy Ostaniec (14,6m npm).
  •  17.170 km Przy przydrożnym krzyżu droga i rzeka zbliżają się do siebie ścieżka kończy się i zmuszeni jesteśmy zjechać na ulicę. Opuszczamy Grabiny Zameczek na horyzoncie widzimy zabudowania Suchego Dębu.
  •  18.380 km Przed centrum wsi skręcamy z lewo w kierunku Giemlic. Dalej poruszamy się ulicą ale teraz ruch jest już mniejszy. Za kilkoma delikatnymi zakrętami ukazuje się przed nami panorama kolejnej wsi.
  •  21.400 km W Osicach jedziemy główną ulicą cały czas prosto.
  •  23.910 km Jadąc długą prostą wjeżdżamy do Gielmlic, mijamy cmentarz i docieramy do prostopadłej ulicy. Piętrowy dom przy skrzyżowaniu to budynek dawnej stacji kolejowej. Aby dostać się do kościoła pw. Św. Jana Chrzciciela należy skręcić w lewo. Nasz szlak skręca tutaj w prawo kierunku Pszczółek i jedziemy kolejną długą prostą obsadzoną po oby stronach drzewami. Po lewej stronie, jeszcze przed centrum Steblewa, mijamy charakterystyczne dla Żuław tradycyjne zabudowania gospodarcze.
  •  27.230 km Mijając steblewskie domy podcieniowe docieramy do malowniczych ruin kościoła, gdzie znajduje się także miejsce do odpoczynku oraz tablice informacyjne.
  •  27.310 km Za kościołem jedziemy główną ulica, która skręca w prawo. Opuszczamy Steblewo. Kolejna długa prosta i widok na żuławki krajobraz
  •  29.570 km Skręcamy w lewo w kierunku Tczewa i udajemy się ulicą do kolejnej żuławskiej wsi - Koźlin. Po wjeździe do centrum mijamy po lewej stronie przystanek autobusowy i szkołę.
  •  31.250 km Aby zobaczyć kościół pw. Matki Boskiej Różańcowej należy skręcić w lewo.
  •  31.450 km Za stawem skręcamy w prawo do kościoła, asfaltowa droga zamienia się na kilkaset metrów w płyty. Wyjeżdżamy z podporządkowanej drogi i kierujemy się prosto.
  •  32.300 km Przejeżdżamy mostkiem nad Motławą, która tutaj jest wąskim, zarośniętym kanałem i po kilku zakrętach dojeżdżamy do głównej drogi na Pszczółki.
  •  25.960 km Skręcamy w lewo, przed nami ostatnia prosta przed celem podroży Pszczółkami. Przed samą miejscowością czeka na nas jedyny podczas tej trasy podjazd. Po lewej stronie mijamy cmentarz. Wjeżdżamy do tunelu pod torami i skręcamy w lewo, aby dostać się do dworca kolejowego.
  •  38.930 km Jeśli chcemy zwiedzić wiatrak w Pszczółkach należy wyjeżdżając z tunelu pojechać prosto i na głównej drodze skręcić w lewo.
  •  39.300 km Koniec trasy.